BMW werkt aan diesel met VIER turbo’s voor 7 Serie

Was je in de jaren 70 al een grote meneer met een turbo, in de jaren 80 deed je eigenlijk pas echt mee met een biturbo. Dat is behoorlijk lang het ultimum op turbo-gebied geweest (ok, enkele Bugatti’s niet meegerekend), totdat BMW enkele jaren terug met de triturbo M550d op de proppen kwam. De drieliter zes-in-lijn is goed voor 381 pk en een schappelijke 740 Nm en heeft zijn weg inmiddels ook naar andere modellen gevonden, zoals de X6 M50d.

Voor de BMW 750d, die voor volgend jaar op de planning staat, zijn drie turbo’s blijkbaar niet langer toereikend. Als we de geruchten op Bimmertoday mogen geloven wordt er in München namelijk gewerkt aan de B57, een zes-in-lijn diesel met vier turbo’s. Het kan dan ook niet lang meer duren voordat elk van de zes cilinders zijn eigen turbolader heeft. Of ze monteren gewoon vier turbo’s op de viercilinder diesel in de nieuwe 7 Serie, dat kan natuurlijk ook.

2015-bmw-7-series_100470368_mHoe BMW de quadturbotechniek (drie keer woordwaarde) precies gaat implementeren blijft nog even in het ongewisse. Twee grote en twee kleinere turbo’s lijken het meest voor de hand te liggen. Op de huidige triturbo zitten twee grote en één kleinere turbo. Maar wie weet monteert BMW doodleuk vier verschillende formaten turbo’s op het blok. Het aantal paardjes zal waarschijnlijk de 400-grens doorbreken, het koppel komt vermoedelijk rond de 800 Nm uit. Dergelijke karrevrachten aan koppel kun je moeilijk overlaten aan je achterbanden alleen, ga er dus maar vanuit dat de BMW 750d en de toekomstige M550d en X5, X6 en X7 M50d standaard over vierwielaandrijving beschikken.

Share